top of page
Αναζήτηση
Εικόνα συγγραφέαΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΛΑΙΟΔΗΜΟΣ

Ανάλυση: Το χθες και το σήμερα της καθαριότητας στο Δήμο Πεντέλης. Το στοίχημα για το αύριο.

Είναι γνωστό ότι η καθαριότητα είναι ένας βασικός τομέας της σχέσης Δήμου και πολιτών, στον οποίο δίνεται μεγάλη έμφαση για τρεις σημαντικούς λόγους:

  • Πρώτον, γιατί ο τομέας της καθαριότητας συνδέεται άμεσα με την εξασφάλιση ενός βιώσιμου και υγιούς περιβάλλοντος, λόγος ακόμα πιο σημαντικός στις μέρες μας μέσα στην υγειονομική κρίση που όλοι βιώνουμε.

  • Δεύτερον, γιατί εδώ και πολλά χρόνια, οι πολίτες γνωρίζουν ότι η καθαριότητα αποτελεί αποκλειστικό αντικείμενο της αυτοδιοίκησης και όχι κάποιου άλλου ανώτερου επιπέδου εξουσίας (όπως π.χ. η δικαιοσύνη, η παιδεία κτλ).

  • Τρίτον, γιατί ο συγκεκριμένος τομέας πληρώνεται απευθείας από τις τσέπες των πολιτών ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ, μέσω των τελών καθαριότητας και φωτισμού, τα οποία εισπράττονται από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Τα έσοδα από τα συγκεκριμένα τέλη πρέπει να ισοσκελίζονται με τα έξοδα ενώ είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η διάθεση των ανταποδοτικών εσόδων για την κάλυψη άλλων δαπανών απαγορεύεται (άρθρο 86 Β.Δ. 24/9-20/10/1958).


Είναι επίσης γνωστό ότι ο τομέας της καθαριότητας στο Δήμο Πεντέλης, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, έφτασε στο ναδίρ. Κατά την προεκλογική περίοδο, η τότε διοίκηση προσπάθησε με πολλούς τρόπους να δικαιολογήσει τη συγκεκριμένη αδυναμία ενώ όλοι οι δημοτικοί συνδυασμοί έδωσαν έμφαση στον συγκεκριμένο τομέα, τονίζοντας την αναντιστοιχία των υψηλών δημοτικών τελών και της χαμηλής ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.


Τελικά, για ποιους λόγους οι πολίτες ενώ πληρώνουν πολλά για την καθαριότητα, δεν απολαμβάνουν μια καθαρή πόλη;

Έχει δοθεί, κατά καιρούς, πλήθος πιθανών απαντήσεων στο παραπάνω ερώτημα όπως η έλλειψη εξοπλισμού, η έλλειψη προσωπικού, η χαμηλή απόδοση της ανακύκλωσης, το κακό μοντέλο διοίκησης, η έλλειψη σημείου μεταφόρτωσης, η έλλειψη σταθερού ή κινητού πράσινου σημείου κλπ. Για όλες τις παραπάνω πιθανές απαντήσεις, προαπαιτούμενο είναι η επένδυση χρημάτων.

Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι όλα τα παραπάνω δεν υλοποιήθηκαν ή δεν μπορούσαν να υλοποιηθούν γιατί δεν υπήρχαν τα χρήματα! ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΤΣΙ;

Θα παραθέσω μια σειρά στοιχείων σχετικά με τα έσοδα και τα έξοδα των ανταποδοτικών τελών, κατά την περίοδο 2014 - 2019, με τους αντίστοιχους υπερσυνδέσμους (αναφέροντας τους αντίστοιχους κωδικούς (Κ.Α.) στους ετήσιους προϋπολογισμούς), προκειμένου να μην υπάρχει η παραμικρή αμφισβήτηση.








Με μια απλή ανάγνωση των παραπάνω, εύκολα συμπεραίνουμε ότι:

  • Ο τομέας της καθαριότητας εμφάνιζε ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ, κατά τα έτη 2014-2019. Ακόμα και κατά το έτος 2019, που τα δημοτικά τέλη είχαν μειωθεί κατά 10%, υπήρχε ετήσιο πλεόνασμα 192.140,82€. Με άλλα λόγια, από το 2015 υπήρχαν τα χρήματα ώστε να γίνουν οι αντίστοιχες επενδυτικές δαπάνες για τη βελτίωση της καθαριότητας!!

  • Το σύνολο του πλεονάσματος, κατά τα έτη 2014-2019, έφτασε τα 2.436.340,93 €!! Όλα αυτά τα χρήματα έπρεπε να επενδυθούν ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ στην καθαριότητα αλλά δυστυχώς υπήρχε ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ. Αυτός, λοιπόν, είναι και ο βασικός λόγος που οι πολίτες ενώ πληρώνουν πολλά για την καθαριότητα, δεν απολαμβάνουν μια καθαρή πόλη.

Βάσει όλων των παραπάνω, ο απλός αναγνώστης θα μπορούσε να διατυπώσει δύο εύλογα ερωτήματα:

Ερώτηση 1η: Γιατί κ. Παλαιοδήμο αυτά δεν τα λέγατε νωρίτερα;

Απάντηση: Για το συγκεκριμένο θέμα, ως δημοτικός σύμβουλος συνεργαζόμενης παράταξης (Ανθρώπινη Πολιτεία), είχα εισηγηθεί σχετικά, τόσο δια ζώσης όσο και εγγράφως στον πρώην Δήμαρχο Δημήτρη Στεργίου. Και ενώ οι εισηγήσεις αυτές αρχικά είχαν γίνει αποδεκτές από τον πρώην Δήμαρχο, σκόνταφταν στα εμπόδια που έθετε ο τότε Αντιδήμαρχος Οικονομικών και σημερινός προσωρινός επικεφαλής της Δημοτικής Συμμαχίας. Η δημοσιοποίηση του θέματος έγινε με παρέμβασή μου, που συνυπογράφηκε από την κ. Άντα Μπούσουλα και την κ. Ευαγγελία Μπουσίου (15/11/2018), κατά την ψήφιση του Προϋπολογισμού 2019 και η οποία δικαιώθηκε κατά τον έλεγχό του από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής (26/02/2019).


Ερώτηση 2η: Όλα τα χρήματα του πλεονάσματος των ανταποδοτικών τελών (2.436.340,93 €) υπάρχουν ή δαπανήθηκαν αλλού;

Απάντηση: Δεν θα απαντήσω προς το παρόν σε αυτή την ερώτηση και θα περιμένω πρώτα μια επίσημη απάντηση από την πλευρά της πρώην διοίκησης, έχοντας ως στόχο να ξεκινήσει, ενώπιον όλων, ένας γόνιμος διάλογος για την πραγματική οικονομική κατάσταση του Δήμου Πεντέλης και το πραγματικό ταμειακό υπόλοιπο.


Το στοίχημα για το αύριο.

Η νέα διοίκηση του Δήμου Πεντέλης έχει αποφασίσει να κατευθύνει τους πόρους που προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη, ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥΣ & ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ, για το σκοπό για τον οποίο εισπράχθηκαν και να διεκδικήσει δυναμικά ευρωπαϊκά και περιφερειακά κονδύλια. Με βάση αυτή την απόφαση, κινήθηκε προς δύο κατευθύνσεις.


Πρώτον, προς την πραγματοποίηση δύο μεγάλων ανοικτών διεθνών ηλεκτρονικών διαγωνισμών, τριετών συμβάσεων, για:

  • τη διαχείριση ογκωδών απορριμμάτων, βλαστικών απορριμμάτων και αποβλήτων εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων (Μελέτη 6/2020)

  • τον οδοκαθαρισμό, την απολύμανση κοινόχρηστων χώρων (Μελέτη 7/2020)

Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες είτε παρέχονταν και παλαιότερα με μονοετείς συμβάσεις είτε δεν υλοποιούνταν καθόλου. Με τις τριετείς συμβάσεις επιτυγχάνεται οικονομία κλίμακας και φυσικά μικρότερο διοικητικό κόστος για την πραγματοποίηση των διαγωνισμών. Στις συμβάσεις που θα υλοποιηθούν, προβλέπεται και η παροχή του ανάλογου εξοπλισμού.


Δεύτερον, προς τη διεκδίκηση κάθε πόρου που προέρχεται από ευρωπαϊκά και περιφερειακά προγράμματα. Ήδη, ο Δήμος Πεντέλης υπέβαλε ολοκληρωμένη πρόταση χρηματοδότησης, που συνέταξε η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου, για εξοπλισμό διαχείρισης βιοαποβλήτων προς τον αρμόδιο φορέα χρηματοδότησης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ του ΕΣΠΑ 2014-2020). Η πρόταση αφορά:

  • 3 απορριμματοφόρα με σύστημα πλύσης κάδων (ένα των 6m3 και δύο των 14m3)

  • 1 ανατρεπόμενο φορτηγό όχημα με εγκατεστημένο γερανό με αρπάγη

  • 1 ρυμουλκούμενο κλαδοτεμαχιστή

  • 980 κάδους οικιακής κομποστοποίησης των 330lt

  • 20 κάδους κομποστοποίησης για σχολεία των 400lt

  • 1.845 εξωτερικούς κάδους συλλογής βιοαποβλήτων των 120lt, 175 των 240lt και 130 των 360lt

  • 14.500 κάδους κουζίνας των 7lt

  • 2.600.000 βιοδιασπώμενους σάκους των 8lt

  • 3.700 RFID TAGS (ετικέτες ταυτοποίησης μέσω ραδιοσυχνοτήτων) κάδους βαρέως τύπου

  • 100 αισθητήρες πληρότητας κάδων

  • Σύστημα ζύγισης και ταυτοποίησης κάδων βιοαποβλήτων για 13 απορριμματοφόρα

  • Κεντρική πλατφόρμα διαχείρισης συσκευών Internet of Things (IoT)

  • Δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για το πρόγραμμα διαλογής στην πηγή βιοαποβλήτων Δήμου Πεντέλης

  • Υπηρεσίες συμβούλου για την οργάνωση, λειτουργία και παρακολούθηση του προγράμματος βιοαποβλήτων.


Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν θα υλοποιηθούν αυτόματα. Θα χρειαστεί υπομονή κάποιων μηνών για την πραγματοποίηση των δύο μεγάλων ανοικτών διεθνών ηλεκτρονικών διαγωνισμών αλλά και την αποδοχή της πρότασης για τον εξοπλισμό διαχείρισης βιοαποβλήτων από τον αρμόδιο φορέα. Στο κοντινό μέλλον, η υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Πεντέλης, οι εργαζόμενοι του Δήμου, έχοντας τον απαραίτητο εξοπλισμό και υποστηριζόμενοι από τις υπηρεσίες τρίτων, θα μπορεί να προσφέρει στους πολίτες υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε όλο το εύρος του Δήμου, στους δρόμους, στα πεζοδρόμια, στις πλατείες, τα πάρκα, και λαϊκές αγορές των Μελισσίων, της Νέας Πεντέλης και της Πεντέλης.



ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΛΑΙΟΔΗΜΟΣ

ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΔΗΜΟΥ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ

ΠΕΝΤΕΛΗ 2020 - ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΞΥΠΝΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΗ


Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Komentar


bottom of page